W numerze 2(8)/2021:
Szymon Olszynka zderza ze sobą poglądy Alasdaira MacIntyre’a oraz zwolenników emotywizmu – Richarda Rorty’ego i Chantal Mouffe – i pokazuje, że gdy ten pierwszy zmierza do przezwyciężenia emotywizmu jako sprzecznego z domagającą się racjonalnych uzasadnień naturą ludzką, to jego oponenci dążą do dostosowania tej teorii do współczesnej liberalnej praktyki politycznej. Marcin Tobiasz krytycznie analizuje projekt demokracji deliberatywnej i ujawnia jedną z jego zasadniczych pułapek polegających na posługiwaniu się przeciwskutecznymi narzędziami do obranych celów. Miłosz Ślepowroński przedstawia nowe ujęcie starego problemu podstaw trwałości kontraktu społecznego za pomocą teorii gier Kena Binmore’a, a następnie Herberta Gintisa. Anna Winkler analizuje teksty z okresu wystąpień w maju 1968 r. w Paryżu i zauważa, iż wbrew obiegowym opiniom nie odwoływały się one do skrajnych emocji, lecz do racjonalnych uzasadnień. W dziale Debaty Rafał Lis i Piotr Szymaniec przybliżają dyskusję czołowych przedstawicieli szkockiego oświecenia – Davida Hume’a i Adama Fergusona – na temat miejsca emocji w sferze polityki. W dziale Dokumenty i źródła publikujemy mało znany tekst wybitnego uczonego i polityka II Rzeczypospolitej – Wacława Makowskiego, poświęcony szansom i ograniczeniom działalności, współcześnie nazywanej marketingiem politycznym. Wprowadzenie do tekstu napisał Grzegorz Ławnikowicz. W dziale Recenzje znalazły się dwa teksty: najpierw Tomasz Żyro opisuje zbiór esejów politycznych Dariusza Karłowicza, w których ich autor zauważa, iż zasadnicze pytania o bieżącą sytuację polityczną Polski nadal mają wymiar tragiczny, a następnie Lech Mażewski omawia książkę Andrzeja Friszkego, która także dotyka kwestii tragizmu sytuacji Polski, lecz dotyczy okresu odbudowy państwa po utracie niepodległości. W dziale Varia Romuald Piekarski podejmuje refleksję nt. współmierności jako istotnego prawa dziejowego w teorii cywilizacji Feliksa Konecznego, a Sławomir Sowiński – na kanwie książki Karoliny Wigury – odsłania z gruntu emocjonalne fundamenty współczesnej demokracji liberalnej.